Министерство на културата и местната власт имат лостове да противодействат на тези унищожения, но имат ли желание?
Разочарование и тъга за загубата на красотата и историята на Пловдив предизвиква всяка съборена красива стара къща. Горе-долу през месец научаваме за поредния инвеститор, който унищожава някоя красавица, оцеляла 100 години, но не и съвремието. Сякаш свикваме с тази ежемесечна сводка на загубата на пловдивската история – а насреща друга група хора принизява това заличаване, част от тях хора без интереси в сферата, а за съжаление, част от тях арихтекти без достатъчно естетическа и историческа култура.
Именно културният въпрос е тъжният, тъй като всички тези разрушения най-често се случват напълно законно (изключваме обичайните неща, като липса на обезопаснителни средства за работниците, липса на информационни табели и ужасяващата мръсотия, която оставят около улиците тези разрушители – което нито отговорните институции следят, нито се вълнуват, освен, ако не се вдигне много шум). А когато всичко е законно, тези унищожения лежат на ниската култура и отрицателно отношение към града на инвеститори и проектанти. Тяхната свободна воля е да бъдат варвари.
Такъв, напълно законен, е и поредният случай с къщата на улица „Йосиф Шнитер“. Къща, по всяка вероятност в съвсем адекватно структурно състояние, чиито компрометирани части могат да се ремонтират без унищожаване на цялата сграда, се разрушава с легендарния „План за безопасност“, издаден от централна община.
Имотът на сграда попада в защитената зона на центъра, но самата постройка няма никакъв статут и съответно защита от НИНКН. По данни на „Под тепето“ проектът им е съгласуван с института за паметници на културата, каквото задължение имат, но новата постройка ще се различава съществено от историческата къща. Самият проект стъпва на устройствен план още от 2005 година. Отдавна заложени „бомби“ за унищожаването на културата на града.
Опасна ли е все пак сградата? Това може да се каже само след конкретна експертиза, но можем да направим сравнения. Не е нужно да гледаме на запад, където има стотици градове, чиито центрове са изцяло със сгради на по 300-400 години, за да доказваме, че сграда на 100 може да се запази. В центъра на самия Пловдив е пълно с такива къщи и обществени постройки, които функционират перфектно. Всъщност, по ирония на съдбата, в съседство на събаряната е сграда, вероятно строена 5-10 години по-рано, която е в отличен вид, като половината, явно на по-заможни собственици, е и прилично реставрирана. Дори нереставрираната част на по-старата съседка е здрава и се използва. Защо е нужно това разрушение, ако наистина някой има и капчица интерес към запазване на историята на града, няма как да се отговори.
Все пак, ако поради неумение в строителството или пък поради желание да унищожават Пловдив, собственици и архитекти поискат да съборят имота, попаднал някак в ръцете им, във всеки такъв конкретен случай местната власт няма какво много да направи – но най-вече, защото не желае.
Всъщност подобни случаи има навсякъде в България и решенията не са лесни. Законът за културното наследство се променя бавно и трудно, особено в настоящата политичекса ситуация и нестабилен парламент. Получаването на реален статут на сгради културни ценности, освено като работа само на НИНКН с под 20 души персонал за цялата страна, отнема изключително много време. И тук идва ролята на местната власт, която може да помага – за което, всъщност, общините са задължени по закон.
Всяка община е законово задължена да има отношение към културното наследство – кметът трябва да подпомага изучаването, опазването и популяризирането на културните ценности, трябва да създаде обществен съвет за закрила на културното наследство, който да бъде съвещателен орган към общината. С изключение на някои малки жестове към територията на Старинен Пловдив, политика към опазване на културното наследство в града няма.
Друг, който може да се намеси, е министърът на културата. Именно поради всички тези липсващи лостове е предложена промяна в Наредба към ЗКН, с която всяко подобно искане от инвеститор за разрушавнае на сграда, която има потенциал да бъде културна ценност (но не притежава такъв) или попада в историческа зона, да бъде разрушавана само след становище от НИНКН. Наредбата се променя лесно и е нужно единствено експертно становище, а не политически консенсус, какъвто е нужен за промяна в Закона за културно наследство. Уви, и на това ниво няма достатъчно желание и твърде много страх от забавяне с някоя друга седмица на нечие бизнес начинание.
Така къщата на улица „Йосиф Шнитер“ е поредната жертва – жертва на негативно настоени към града ни инвеститори и архитекти, незаинтересована от културното наследство местна власт и поредица незаинтересовани министерства. А хората, на които наистина им пука, сме само зрители на това унищожение.
Някои архитекти не споделят исторически сантименти към старините и предпочитат да ГРАДЯТ НОВО В ГРАДА.
Което не дава право на учил-недоучили КараКАЛИНКИ да се перчат със собственост върху „фондация“ чието сенчесто финансиране налага да командват, да раздават ОЦЕНКИ на дипломираните специалисти; да колят/бесят, да попържат . . .
Къщата -отдавна необитаема- си е изживяла живота, и семейството иска НОВО.
Като кликнеш на името на „афтора“ КараКАЛИНКА ще видиш колко безплодни многословни ПРАЗНИ ПРИКАЗКИ е измрънкал без никакъв Резултат. Нищо. Нула.
На краставичари – краставици да продава.
Всяка ЖАБА да си знае гьола! Sutor, NE SUPRA crepidam!
Като кликнеш на Линка на „автора“ забелязваш от дуга страна колко ловко той избягва ВОПИЮЩИ строителни безобразия, като
– презастрояването
– ПУП-авото незаконно строителство на Ахрянов в ущърб на ОУПлан
– незаконната постройка над Понеделник Пазар от мутрополит Миколай
която запречи обзорната туристическа площадка ВЪЗРАЖДАНЕ и блокира Дворцовите мозайки на върха на Джамбаз тепе БЕЗ да има население =Паство= след обезлюдяването от Начо…
Докато мрънка срещу стари семейства в остарели къщи за да ги сплашва и изнудва = не е читав тоя „лауреЯтин“, а е НЕДОБРОСЪВЕСТЕН
Като е толкова забележителен „авторът“ защо не забележи ИСТИНСКОТО ПРЕСТЪПЛЕНИЕ С ЖЪЛТОТО УЧИЛИЩЕ с двата мраморни султански ферман-разрешителни на ъгъла= градено като за вечни времена БЕЗ еркери / финтифлюшки, а изоставено от хабилитирани мъдреци без улуци / водостоци и с разместени керемиди ЦЕЛИ ДЕСЕТИЛЕТИЯ?
Много просто – КЕЛЕПИР!
По-изгодно излиза да тормози честни стари семейства да ги изнудва за злепоставяне по тарифа…
Журналя – всякакви, ама тоя е НЕДОБРОСЪВЕСТЕН.
“арихтекти без достатъчно естетическа и историческа култура” има колкото щеш. Важното са парите. И мераклии да живеят в центъра има достатъчно. Кварталът се променя. От кино “Космос” до бившата бензиностанция, където също ще изникне нещо да стърчи както върху къщата, в която е живял Йосиф Шнитер. И на гражданите тази достатъчно естетическа и историческа култура им липсва, достатъчно е да видим пораженията върху все още оцелелите стари къщи и настроените при социализма блокове отпреди периода на масовите панели. Вижте последната снимка с наполовина ремонтираната съседна къща, припомнете си организираното унищожение на шнитеровата къща току до Общината, мислите ли, че последното не се е случило без арихтекта без достатъчно естетическа и историческа култура?
Жалко, беше малко занемарена, но не и рушаща се сграда. Вече нямам сили да плача за загубената красота на квартала ми.
ПОЗНАТА СХЕМА:
ТАКОВА Е „Се-Ла-Ви“-то, уви, животът води до смърт, мухл…
„…част от тях арихтекти без достатъчно естетическа и историческа култура…“
„…част от тях арихтекти без достатъчно естетическа и историческа култура….“
„…част от тях арихтекти без достатъчно естетическа и историческа култура…“
Фьодор КараКАЛИНКА отново застана в позата на върховен разбирач… Разбирател НАД АРХИТЕКТУРНАТА КОЛЕГИЯ. Беше по едно време се съпикясал, та не смееше да мрънка относно неговите си разбирания за „красивости“ и се ограничаваше с исторически мрънкания, но след ДеветоСептемврийското „подобряване“ на ПодТеЛето = отново се е разгащил.
Да се отбием на другия тротоар като се зададе този учил-недоучил осмокурсник (5+3=8 пет години ф трети курс на НеБеУУ = Новио Български, майно льо, почти колкото ЮЗУ или дори ЮИУ) няма да е достатъчно. Трябва да загърбим масово ПодТеЛето като медия пакостяща на трезвото Обществено Мнения чрез некомпетентни неквалифицирани ненужни многословни полуграмотни дилетантски ИЗЛИЯНИЯ.
Местната власт не сам не е заинтересувана от опазване на културното наследство, а самата прегръща заедно с новобогаташите „смелите“ им идеи за разрушаване на историческата тъкан на града ни. Това го показаха и при разрушаването на Тютюневия град. Ама наистина, какво разбират Здравко, Титюков, Родопски, Стоянов и сие от култура и история. Нищо. Жалко, много жалко.
„Ама наистина, какво разбират…“ ТЕ от култура – понеже не са длъжни служебно.
За целта си има Архео-Кул-Турист Панов от десетината ЗАМ- на баскетБОЛНИЯ мозъклия Почетен СъСелянин на Бойково който царува над спициялизирана фабрика за изг7зици Пловдив’2019 (базирана на „ПРАВ СИ ШЕФЕ“) с която въвежда, насажда, проповядва и заповядва „традиции“ в Града несъвместими с неговия Дух